Tips på affärsmodell till biltvättar

I går var det äntligen dags att få av vinterdäcken och på med sommardäcken på sambons bil, en fin liten Fiat 500. I samband med däckbytet passade jag på att tvätta bilen, något vi dessvärre gör för sällan. Ibland tvättar vi själva och ibland lämnar vi in bilen. Oftast blir det tvättning i garaget på Bromma blocks där de handtvättar för en rimlig peng.

Under tiden jag tvättade bilen började jag fundera. Bilen var ordentligt smutsig och borde varit tvättat mycket oftare än den är. Att tvätta själv tar tid och att lämna in kostar en bra slant så det blir att man väntar och väntar tills det har gått för lång tid och bilen är så smutsig att det tar evigheter att få den ren.

Om ett företag som tvättar bilar skulle erbjuda ett abonnemang där man betalar en fast kostnad per månad och man får bilen tvättad varannan vecka skulle det kunna vara något både kunden och företaget tjänar på. Företaget har bättre koll på beläggningen och kan planera, får in ”lagom” smutsiga bilar. Kunden tar tag i biltvätten och ser till att bilen blir tvättat, man vill ju inte missa en förbetald tvättning.

Jag gjorde ett par google-sökningar och hittade en del som faktiskt har abonnemangsform, men då handlar det oftast om maskintvätt eller själv-service, inte handtvättar.

Ett litet tips för dig som jobbar på en biltvätt eller funderar på att starta en. Jag har då inga planer på det, men du får gärna höra av dig om du gör det så blir jag din första kund.

Hey, like this post? Why not share it with a buddy?